Идва ли краят на цветните порезки? 👀
Докато се питаме имаме ли наистина нужда от още една година (поредна при това), след като твърде скоро приключихме предишната, решихме да разгледаме тенденциите в дизайна на корици, които се очертават за 2025 г., макар да разбираме, че всичко тук идва със закъснение. 2024 г. беше белязана от бум на цветните порезки на родния пазар, но в световен мащаб те остават характерни само за специални издания и отделни жанрове (в крайна сметка не всяка книга има нужда от порезки, скандално, знаем).
Кориците на книги отдавна не са просто визуална репрезентация на съдържанието. Първата среща на читателя с книгата почти винаги се случва чрез корицата (дори когато маркетинг отделът си е свършил много добре работата), тя създава настроение, буди различи чувства и емоции, разказва история. Затова и кориците имат за задача не просто да са красиви, а да свързват читателя с книгата по смислен начин.
С две думи: кориците имат значение (това са 3 думи, но разбрахте идеята).
Като читатели ни е трудно да приемаме кориците просто като опаковката на продукт, но в крайна сметка, те са И това, и се влияят от различни модни течения. И макар че никоя тенденция не може да пребори мантрата на българския издател „това тук няма как да стане“ (поне докато не вземе, че стане), може да видим претендентите за следващото… ставане.
На пръв поглед няма нещо чак толкова ново, но е факт, че тенеденциите се превръщат в такива, защото ще виждаме все повече от тях в бъдеще.
Възходът на еко кориците
Еко кориците вече не са просто ниша, те са изявление. От рециклирани материали и биоразградимо мастило до земни цветове и текстури, които напомнят на читателя за допира с природата, все повече издателства ще обръщат внимание на изработката на книгата. Използването на естествени материали и влакна за кориците създава сетивно усещане отвъд чисто визуалното и е още един начин за комуникация с читателите.

Добавена реалност
И като заговорихме за добавяне, не можем да подминем следващия голям тренд: добавената реалност. Кориците наистина оживяват и макар че тези на електронни издания са първи, с все повече подвижни части и анимации, интерактивните елементи няма да подминат и печатните обложки, които започват да се движат при сканиране със смартфон или таблет. Така читателите ще могат да отварят допълнително съдържание, бележки от автора, да гледат трейлъри на книгата, да слушат плейлисти и да вярват, че получават нещо повече. Дали е така, времето ще покаже, но в жанрове с по-млади читатели мултимедийното преживяване става все по-ключово за задържане на аудиторията.

Дързък минимализъм
Минимализмът не е нещо ново, но дори и той търпи промени. Придържайки се към простите линии, белите пространства и изчистеното оформление, дизайнерите все по-често ще вкарват дръзки, неочаквани елементи, които правят впечатление. Подходът създава естетика, без да разсейва, като в същото време привлича вниманието. Разбира се, подобна идея трябва да бъде изпълнена наистина майсторски и носи някои рискове, но на нас ни се иска да виждаме повече смелост в кориците.

Шрифтове, които не шептят, а КРЕЩЯТ
ГОЛЕМИ заглавия, ОГРОМНИ букви – след минимализма е време за максимализъм. От шрифтове, които изглеждат като графити, до тънки серифни знаци, дизайнерите изследват тона на книгите и могат да го покажат дори само с изписването на заглавието. За още по-голям ефект често се смесват различни шрифтове, цветове, размери на буквите и прозрачност с цел наслагване, което води до по-голяма дълбочина. Или до манджа с грозде и крайна неяснота какво се е опитвал да покаже дизайнерът. Отново всичко е в уменията и изпълнението.

Корици, вдъхновени от класическото изкуството
Класическото изкуство все пак е в основата на графичния дизайн (който също е вид изкуство) и на почти всичко, до което се докосваме, така че не е учудващо, че черпим все повече вдъхновение от първоизточника. Това важи с особена сила за специалните издания, преиздаване на класически произведения и колекционерски томове. Графичните дизайнери все повече използват ръчно нарисувани или дигитално обработени илюстрации, напомнящи различни течения в изкуствата. Тази тенденция предлага корици с качество на експонати в художествена галерия, превръщайки всяка книга в миниатюрен шедьовър. А не е ли библиотеката на всеки читател точно това – книжна изложба?

Илюстрации > фотографии,
символи и обекти > хора
Това всъщност са два различни тренда, но решихме да ги обедним, защото защо не. Сток фотографиите губят позиции в някои направления в полза на рисуваните герои, но в други жанрове персонажите биват изключени напълно, за да отстъпят място на символизма.

Защо ни е силует на убиец, детектив или жертва, когато може да сложим оръжието и да го оставим да занимава съзнанието на читателя? Избягването на фотореалистични хора пък решава проблема с това главният герой да не изглежда както читателят си го представя. По-абстрактно, по-добре.

Много цвят и много дарк академия
Суперцветните корици успешно се придвижват отвъд границите на романса и дават заявка да навлязат в нови територии през тази година.

За сметка на това обаче, ще виждаме и все повече мрачни корици (с черепи, естествено), тъмни кули, катедрали, гарвани и всеки готически елемент, който може да ви хрумне (и поне няколко, които не могат). Атмосферата се задава от корицата, така че се пригответе за черни рози (тук правим всичко възможно да НЕ правим референция към песен с подобно заглавие).

Сигурни сме, че новата година крие и много изненади – кориците хем сякаш са си едни и същи открай време, хем постоянно се променят. Но модата винаги се връща. Разбира се, че най-важното остава корицата да отговаря на съдържанието, да го допълва, да е в хармония с него. Нашата цел винаги е била да надхвърлим очакванията и всяка корица да пасва като ръкавица на книгата, за която е правена. Защото в крайна сметка тенденциите се променят, но добре направената корица е като добре скроена дреха и прави книжното тяло по-привлекателно за читателя.